КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ ПРОСТІР МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ЯК ПРОСТІР ФОРМУВАННЯ, РЕАЛІЗАЦІЇ КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВОГО СТАТУСУ ЛЮДИНИ (ОСОБИСТОСТІ) І ГРОМАДЯНИНА, ОХОРОНИ ТА ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ

  • М.О. Баймуратов доктор юридичних наук, професор, професор кафедри політичних і правових наук Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського, Заслужений діяч науки і техніки України, член Науково-консультативної Ради Конституційного Суду України https://orcid.org/0000-0002-4131-1070
Ключові слова: публічна влада, місцеве самоврядування, територіальна громада, права людини, людина-житель, людина-член територіальної громади, муніципалізм

Анотація

Конституційно-правова регламентація, регулювання та легалізація інституту локальної демократії у вигляді місцевого самоврядування, тобто самоорганізації сукупності людей-жителів відповідних територій держави, що була вперше в історії вітчизняного конституціоналізму реалізована Конституцією України 1996 року, – сприяли здійсненню та усвідомленню об’єктивізації, суттєвій соціальній актуалізації та функціонально-діяльнісній контекстуалізації проблематики формування, значення і ролі правового простору локальної демократії, більш поглибленим і фундаментальним дослідженням його функціонування, нормативно-правового регулювання, побудови парадигми його подальшого розвитку, модифікації та вдосконалення.

Аргументовано, що у вузькому розумінні правовий простір місцевого самоврядування може бути визначений як сфера регламентації юридичними нормами моделей: а) самоорганізації членів територіальної громади, б) компетенції органів місцевого самоврядування, в) повноважень інших його суб’єктів та органів у межах території функціонування територіальної громади й конкретного історичного часу (територіально-хронологічний чинник.

Своєю чергою, правовий простір місцевого самоврядування в широкому розумінні може бути визначений як: а) сфера нормативної регламентації і регулювання територіальної громади, б) сфера нормативної регламентації і регулювання органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів системи місцевого самоврядування, сформованих безпосередньо самою територіальною громадою (представницькі органи місцевого самоврядування, інститут голів громад) та від її імені (виконавчі органи місцевого самоврядування), в) з метою виникнення, існування, функціонування та реалізації системи екзистенційних локальних інтересів та потреб на відповідній території держави, в межах існування конкретної територіальної громади, г) при цьому така система екзистенційних локальних інтересів та потреб громади та її членів-жителів, – не суперечить інтересам та законодавству держави.

На думку автора такий підхід до розуміння та визначення правового простору місцевого самоврядування дає змогу визначити останній як складний соціальний, політико-правовий феномен, – який виникає внаслідок синергічно скерованої телеологічно-обґрунтованої діяльності як держави (державна муніципальна правова політика), так й суб’єктів локального соціуму (програми становлення і розвитку територіальних громад, в тому числі і об’єднаних), шляхом формування його нормативно-суб’єктної, нормативно-об’єктної і нормативно- просторової бази (обов’язково ще треба додати – нормативно-технологічну, нормативно-діяльнісну і нормативно-логістичну бази), з метою вирішення екзистенційних питань існування та функціонування територіальної громади. Отже, саме тому конституційно-правовий простір місцевого самоврядування виникає, формується, існує та функціонує як простір формування, реалізації конституційно-правового статусу людини (особистості) і громадянина, охорони та захисту прав людини.

Посилання

Baymuratov M.O., Kravetsʹ O.O. Rolʹ yurydychnoyi sluzhby orhanu mistsevoho samovryaduvannya v formuvanni ta funktsionuvanni pravovoho prostoru lokalʹnoyi demokratiyi: monohrafiya. Odesa: Feniks, 2018. 326 s. [in Ukrainian].

Baymuratov M.O. Orhanizatsiyno-pravovi formy zabezpechennya mistsevymy radamy narodnykh deputativ spivrobitnytstva sporidnenykh mist: dys. kand. yuryd. nauk. Odesa: OHU, 1993. 176 s. [in Russian].

Baymuratov M.O. Mizhnarodne spivrobitnytstvo orhaniv mistsevoho samovryaduvannya Ukrayiny: dys. dokt. yuryd. nauk. Odesa: OHU, 1996. 498 s. [in Russian].

Konstytutsiya Ukrayiny: Pryynyata na pʺyatiy sesiyi Verkhovnoyi Rady Ukrayiny 28 chervnya 1996 roku. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. 1996. № 30. St. 141. [in Ukrainian].

Bobrovnyk D.O. Hlobalist·sʹkyy potentsial terytorialʹnoyi hromady: teoretychni pidkhody do vyznachennya. Chasopys Kyyivsʹkoho universytetu prava. 2019. № 2. S. 79-85. [in Ukrainian].

Konfutsyy: Byohrafyya, tsytaty, aforyzmy. M.: Éksmo, 2016. 288 s. [in Russian].

Komlev N.H. Slovarʹ ynostrannykh slov russkoho yazyka. M.: Éksmo-Press, 1999. 671 s. [in Russian].

Baymuratov M.O. Munitsypalʹna vlada: aktualʹni problemy stanovlennya y rozvytku v Ukrayini / M. O. Baymuratov, V. A. Hryhorʺyev. Odesa: BAKHVA, 2003. 192 s. [in Ukrainian].

Pro mistsevi Rady narodnykh deputativ ta mistseve i rehionalʹne samovryaduvannya: Zakon Ukrayiny vid 7 hrudnya 1990 roku. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. 1991. № 2. St. 5. [in Ukrainian].

Baymuratov M.A., Hryhorʹev V. A. Rolʹ mezhdunarodnykh standartov mestnoho samoupravlenyya v formyrovanyy kompetentsyy publychnoy samoupravlencheskoy (munytsypalʹnoy) vlasty. Odessa: «Fenyks», 2003. 160 s. [in Russian].

Baymuratov M.O. Do pytannya pro vybir natsionalʹnoyi modeli mistsevoho samovryaduvannya. Publichne pravo. 2015. № 3. S. 57-65. [in Ukrainian].

Batanov O.V. Munitsypalizm yak katehoriya suchasnoho munitsypalʹnoho prava: postanovka problemy. Chasopys Kyyivsʹkoho universytetu prava. 2009. № 4. S. 102–108. [in Ukrainian].

Baymuratov M., Boyarsʹkyy O. Dyskretsiyni povnovazhennya orhaniv mistsevoho samovryaduvannya v sferi zakhystu prav lyudyny: metodolohichni pidkhody do rozuminnya ta vyznachennya. Publichne pravo: naukovo-praktychnyy yurydychnyy zhurnal. 2019. № 2. S. 31–41. [in Ukrainian].

Опубліковано
2022-07-10
Як цитувати
Баймуратов, М. (2022). КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ ПРОСТІР МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ЯК ПРОСТІР ФОРМУВАННЯ, РЕАЛІЗАЦІЇ КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВОГО СТАТУСУ ЛЮДИНИ (ОСОБИСТОСТІ) І ГРОМАДЯНИНА, ОХОРОНИ ТА ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ. Соціальний Калейдоскоп, 2(1), 8-26. https://doi.org/10.47567/bomivit.2-1.2022.01